مد عينك

tags in Articles

جــــســـور

Who's online

There are currently 0 users and 11 guests online.

Random image

و استوت على الجودى

User login

Recent comments

زراير

Get Firefox! المدونة تحت رعاية التنين البمبي

 

 

 I'm on toot

Visitors Tracker

Get Thunderbird!

CMS Drupal Showcase



javascript hit counter

eXTReMe Tracker

 

طريق سعادتك سيدتى

Submitted by بيسو on Fri, 2005-08-19 03:22.

 ما أثارة موضوع الفراشات من نقاشات امتدت حتى هناك ، و هنا .. أجمل ما كان فيها هو إثارتها لموضوع ألطف و اخف من العك الذى غرقت فيه المدونات المصرية لشهور طويلة عن مبارك و المظاهرات و مسح الهرم و مسح ابو الهول و الانتخابات إلخ.. إلخ

و لأنى ذو نفس قصير فقد ابتعدت عن المناقشات لكن كنت متابعها كلها و قد لاحظت ملاحظتين قمة في الظرف و الخفة و إثارة الاندهاش :
-
معظم التعليقات جاءت لتحاول أن ترسم صورة مشرقة للمرأة المصرية و العربية و أوضاعها ، فالحجاب عفة و طهارة و المراة لا تعانى من القهر و الدنيا سعيدة و لذيذة و الانسان حر فيما يلبسة و كل حاجة تمام ، و كأننا مثلا في كوكب العروسة باربي و اختها المحجبة فلة

-
تطرق بعض التعليقات لمواضيع شخصيةلن أذكر أسماء لأن الموضوع ليس شخصي - تقضى على موضوعية الحوار ، مثلا تدخل واحدة لتحكى لنا عن قصتها مع الحجاب و كأنها في برنامج ((طريق الهداية )) أو (( حاسبوا أنفسكم قبل ما المذيعة تطلع لكم )) ، أو يدخل أحدهم ليسأل الدكتور رامى أبو كريم ((هل تشعر بالإثارة حين تشاهد نساء ممفيس العرايا ؟! )) ، طيب لنفرض أن ارغب في مناقشة الشخص صاحب هذا السؤال في قضية الحجاب و الإثارة الجنسية طبقاً لمنهجه ، وقتها سأجد نفسي مضطر أسأله عن ميولة الجنسية و هل يثيره منظر المرأة العارية أم امرأة بقميص النوم أكثر ، و هل يمارس العادة السرية بالصابونة أم بالبصاق أم بالطريقة الجافة ، و هل يثيره أكثر منظر صدر المرأة العاري أم صدر المرأة النافر من الحجاب كما يجب ان اعرف موقفه من الجنس الفمى مثلاً، طبعاً إذا دخلت في مناقشة من هذا النوع فسوف تكون مسخرة و لن يستفد أو يستمتع أحد و لا حتى أنا .. لذا فضلت الصمت

لكن بعدما راجعت نفسي و جدت انى كنت مخطأ خصوصاً حينما تذكرت قصة أختكم في الله سلمى ..

سلمى يا أحبائى ،


فتاة في العاشرة من عمرها ، قرأت في كل الأديان ،و درستها و اختارت الإسلام ديناً ، ثم اقتنعت بالحجاب و لبسته و هى في العاشرة ، ثم طلبت من أمها أن تجرى لها عملية ختان لتصبح فتاة عفيفة طاهرة كما قرأت بذلك لأحد الشيوخ ، و هكذا صارت سلمى في الخامسة عشر من عمرها محجبة مقطوعة الزنبور تشعر الذنب إذا لمست ثدييها حاصلة على 99% في الثانوى العام

لقد لعب الحجاب و الزنبور المقطوع دوراً مهماً جدا فى صرف ذهن سلمى عن الشهوات و جعلها تركز في دراستها فتفوقت و رفعت راية الإسلام و عينت معيدة في كلية الطب ، و لأنها كانت بيضاء محجبة مقطوعة الزنبور فلقد تزوجت زميل لها متدين و على خلق و ذلك بمهر قدره 25 ألف جنيه .

سلمى أيضاً إنسانة مثقفة قرأت للمفكر الكبير أنيس منصور ، و العالم الجليل مصطفي محمود كما انها تحب شعر نزار السياسي و شعر أمير الشعراء احمد بك شوقي ، و طبعا شاعر الرسول البليغ ابن ثابت ، لذا فقد تفجرت مواهب سلمى الأدبية و اصدرت ديوانين من الشعر و مجموعة قصصية ، و رزقها اللة بثلاثة أولاد و هو ما أثر على جسدها حيث سمن ردفيها و ارتفع نهديها و قد زاد ذلك من شغف زوجها الذى كلما نظر إليها أطمئن على ثروته من اللحم الأبيض .

و لأن الله قد فتح على تلك الأسرة السعيدة من الدروس التى تعطيها سلمى لطلبتها في الجامعة و من زوجها الذى يقبض في الكشف الطبي 75 جنية ، فهم يزورون بيت الله كل سنة و يحجون ، و في الحجة الأخيرة رأت سلمى ذات الزنبور المقطوع رسول الله –ص- في المنام و هو ما اعتبرته بشري سعيدة

و هكذا يا أحبائى ندرك جميعاً أن طريق السعادة الحقيقة في قطع الزنبور و لبس الحجاب و كلية الطب و الزواج من رجل متدين ذو خلق ،

فاتبعوا طريق سلمى رايتها سيفان و مصحف و مبولة
هى ندم الغد و البارحة.

---------------------------------------------------------------

تحديث : 20-8-2005

هذا التنوع الفوضوى في أزياء المرأة المصرية لا يمكن أبدا ان يكون تعبير عن تنوع او ثراء في الذوق أو ثقافة المرأة المصرية لانه لا ياتى بدرجات متقاربة ، بل ياتى جامعاً لأقصى الطرفين من " الإخفاء الكامل " إلى " الكشف الكامل " معبراً في الحقيقة عن حالة من التطرف فكرى تعيشها المرأة المصرية (...)


في الحقيقة فان النموذجين (( النقاب / الجينز )) يتحركان مع قطيعة كاملة مع التراث الجمالى للمراة العربية ، القطيعة التى لا تأتى فقط في المظهر و شكل الملابس ، بل تمتد إلى شكل الجسد و جمالياته ... فلا ارداف مثلاً في اجساد الأجيال الجديدة ، بل خدود رأت أن تنبت في الخلف لمصلحة البنطلون الجينز الذى لابد ان ينتفخ قليلاً بين ضمور البطن و ضمور الأفخاذ ، و تكتمل اللوحة بالارتفاع المحسوب للنهدين ، لتصنع حرف
z الذهبي في التشكيل الايروتيكى ...اقرأ الموضوع كامل

 

Posted in Submitted by بيسو on Fri, 2005-08-19 03:22.

<a href="http://www.blogger.com/profile/2210564">ihath</a> (not verified) | Sat, 2005-12-24 07:41

عندي سؤالين

أولاً ... من أين لك قصة سلمى ...هل هي من تأليفك أم أنك قرأتها في مكان ما؟


ثانيا! .... بما أن قطع الزنبور يسبب العفة للنساء ... إذا ما رأيك بفكرة قطع الزنبور للرجل الذي يرغب في العفة أيضاً؟




<a href="http://www.blogger.com/profile/10304635">ساحر (not verified) | Sat, 2005-12-24 07:42

دون اعتراض على فكرتك ورايك او حاجه من ده انا عايز اسالك ما هو الحل فى وجهه نظرك كل النسوان تقلع وتمشى ملط انا معنديش مانع بس انت لما تيجى لو ربنا يسر لك ووفرت العشرين الف جنيه بتوع المهر ممكن تتجوز واحده كنا بنتفرج عليها احيك لجرائتك فى الكتابه واتمنى ان يصاحبها جرأه اخرى فى الحياه وان تكون قادر على الارتباط بانسانه ناكها طوب الارض انا عايز اعرف الحل فين بس؟

<a href="http://www.blogger.com/profile/7042075">Ebles</a> (not verified) | Sat, 2005-12-24 07:56

يا ايهاث اصعب حاجة ان الواحد يقول نكته و يرجع يشرحها ، اكيد واضح جدا أنى بسخر من طريقة التفكير بالعقلية دى


-----------

ساحر الصحراء هو ليه عندك حضرتك وجه نظر انى قواد ، او انى مثلا عايز النسوان تطلع في الشارع عريانة ، او ان مثلا نبي و جاى اهدى الامة
و معايا حلول لكل حاجة

أنا ضد تحويل الجسد لسلعة يمكن ملكها او فرض الوصاية عليها او الاتجار بها

يعنى الدعارة مثلا هى تسعير للجسد -ذكر ام انثي - و تحويله لسلعه و هو ما ارفضة لاعتقاد خاص بارتفاع قيمة الانسان

برده قطع الزنبور و الحجاب تسعير للجسد و تحويله لملكية يمكن للدين او الاخ او الاب ان يملكها

بالنسبة لسؤلك عن الحل
فالحل انشاء الله
هو الاسلام















<a href="http://www.blogger.com/profile/11195023">mindonna</ (not verified) | Sat, 2005-12-24 08:45

خديا معقد

<a href="http://www.blogger.com/profile/4945945">ironmask200 (not verified) | Sat, 2005-12-24 09:29

لايسعني إلا ان ازداد اعجابا بك يا صديقي

نعم فأنت صديقي لأني معجب بفكرك و رأيك و طريقة طرحك

لا املك اي تعليق اخر على الموضوع ، سوى اني اتمنى ان يأتي يوم تزول فيه العقول البالية من حياتنا ونخلص بقى من هالقصص اللي مضيعين حياتنا فيها بدون طائل



<a href="http://www.blogger.com/profile/4630590">Eve</a> (not verified) | Sat, 2005-12-24 10:55

Bull's eye! :)

<a href="http://www.blogger.com/profile/11195023">mindonna</ (not verified) | Sat, 2005-12-24 12:08

مش انت اللي هتحدد طريقة سعادة السيدات يا عبيط يا اللي فاكر نفسك ابو العريف

<a href="http://www.blogger.com/profile/3974300">Shamoussa</ (not verified) | Sat, 2005-12-24 13:00

Ebles, walla yehemak menhom, keep up the good work ;)

Mindonna, sorry ya3ni, but if he's pissing you off that much, just don't visit his blog.

Anonymous (not verified) | Sat, 2005-12-24 15:19

ماشاء الله .. ما شاء الله ..
خلاص ..أوفر مفيش بوذا .. ومفيش رشيد طه ولا ايه
...........................
اديك عقدت البنية في عيشتها ... واحنا كمان .. مش كل ما ندخل بقي نلاقيك لساك في نفس الموضوع الحمضان ...
وحياتك خلينا في الزن .. وسيبك من القرف ده بقي
اوكي يا أبو الأباليس




<a href="http://www.blogger.com/profile/10304635">ساحر (not verified) | Sat, 2005-12-24 17:14

ايها العزيز ابليس لما طرحت موضوعك تعقيبا عما نشرته ايه زد فى موضوع احتراق الفراشات كنت ارى ما تقدمه هايل واتفق معك فيما ذكرته لكن الموضوع تطور اكثر من اللازم
فكره الهجوم على الشكل اللى انت عملتها فى الموضوع ده قدمت موضوع لذيذ الناس تشوفه تضحك وتقولك برافو لكن المره دى بص كويس فيه هتلاقيه ملوش هدف محدد غير السخريه من نظريه الحجاب وتقاليد قد تكون باليه لكن على الجانب الاخر قد يفهم البعض انك تدعو النسوان للمليطه بص يا سيدى الفاضل على الرغم من انها تقاليد تعبانه الا انها ارحم من تصدير العرى للى بره واللى جوه بس يبقى معاه فلوس مش عارف انت فاهم قصدى فيه ما هو ادعى للقرف واتمنى لك التوفيق على فكره انا ارى ان الدين ايضا افيون الشعوب لكنه حتى لو كان كده فهو ايضا من اعظم الاختراعات التى وجدت

ولا انت قواد ولا نبى


<a href="http://www.blogger.com/profile/10367169">@z3NaF</a> (not verified) | Sat, 2005-12-24 18:19

اود ان اسال سؤالا لمن يجد في نفسه الضيق من تطبيق المسلمين لتعاليم دينهم و اقصد بهذا الحجاب و ستر المرأه ممن ينظر اليها نظره شهوانيه
و لن اقول مثل من ؟
اما ختن البنات فهذا غير مطبق عندنا لذلك لن اناقشه معك
انما اود فعلا مناقشة
عدم الرضى بتعاليم الاسلام هذا اذا كنت مسلما
اما اذا لم تكن مسلم فلا ارى اي الحق لك بان تنتقد تعاليمنا

و شكرا لك






<a href="http://www.blogger.com/profile/9534612">Darsh-Safsa (not verified) | Sat, 2005-12-24 02:11


أرجو ان تسمح لي ان اقلدك واعلق تعليقات سريعة على المناقشات التي بدأت من موضوع الفراشات وسرت في كل المدونات:
- انقسم المدونين بين مؤيد ومعارض بينما يوجد شبه اجماع من المدونات المشاركات - باستثناء سقراط - ان جسدهن عورة يجب تخبئته

- الموضوع اخذ في الانتشار في مدونات كثيرة ولا اعرف ان كنت ستمتلك القدرة وطول النفس على متابعتها، انا عن نفسي تابعت شوية واشتركت كمان بس نفسي اتقطع

- نالت سقراط ويحي عياش الكثير من الهجوم والتلميح على مدونتيهما من كل الاتجاهات بينما لم يحاول هؤلاء المبارزون النزول الى مدونتك غالبا خوفا من لسانك ولم تكسر هذه القاعدة سوى مندونا ومن الواضح انها جديدة ومش عارفاك بس اعتذارك هناك يهددك بان الناس ممكن تراجع رايها فيك فخد بالك من اللي جاي كويس







<a href="http://www.blogger.com/profile/8962655">Socrates</a (not verified) | Sat, 2005-12-24 03:38

ابليس: أحياناً كثيرة تقول بشكل صادم ما يعجز التعبير العادي عن قوله، وأعتقد أن هذا سر من أسرار تفردك ككاتب، لأن ما تقوله بشكل صادم ليس خاوياً إنما مليئاً جداً
لست أدري سر اضطلاع المرأة "بختان" نفسها، هل ستكون الحياة غير محتملة لو فهمت أنها واقعة تحت كل هذا القهر؟ فقهرت هي نفسها؟
أنا موجوعة جداً من تبني النساء لكل شيء ينزل بهن إلى أسفل، أحياناً لا أصدق ما خطته "المدونات" وهن "من المفترض" ليسوا "أية نساء" إنما نساء قادرات على الابداع ومن مستوي تعليمي معين
معلش: أي شيء في الدنيا يستحق مهانة أن تعامل جسداً على أنك عورة، وعقلاً على إنك "ناقص"؟ زوج؟ اطمئنان؟ ترييح الدماغ؟ النوم في العسل؟إيه؟
هل نحن مجتمع من "السلمات"؟ نعيش في دنيا باربي وفلة فعلاً؟
المعركة ليست بين الخير والشر
المعركة بين الجهل والمعرفة





<a href="http://www.blogger.com/profile/11843980">Asser</a> (not verified) | Sat, 2005-12-24 04:13

العزيز إبليس،
قرأت لك مؤخراً ولفترات مطولة، فأنا زائر جديد هنا. وأحترم كثيراً ثقافتك الواضحة وجرأتك الأكثر من واضحة :)
لكني لا أفهم تناقض معين لاحظته في آرائك التي تتطرق إلى الدين بشكل خاص. إنك من المنادين بالحرية.. حرية التعبير وحرية الرأي وحرية الاختيار وحرية الرل والزنجفة وما إليها، بس اشمعنى حرية الدين؟
لو أن هناك من اختارت الحجاب، فهي حرة، ولو أن هناك من اختارت الدعارة فهي حرة، ومن اختارت الاعتدال فهي حرة. محدش بيضرب حد على إيده أو على أي منطقة حساسة تانية.. لو أنك تعارض فرض تعاليم الدين فأنا معك على طول الخط، لكن لو أنك تعارض تعاليم الدين ذاتها، فاسمح لي.. ماياكلش يا شقيق :)


<a href="http://www.blogger.com/profile/7042075">Ebles</a> (not verified) | Sat, 2005-12-24 05:44

الدين دا موجود علشان مصلحة الانسان .. صج يا مان

طيب

الدين نزل من عند ربنا صح يا مان
طيب

تفتكر ربنا هيسيب الدينا كلها و ياجى يقف مثلا و يهتم شخصيا بمسألة قطع الزنبور ؟؟؟ أو مثلا تفتكر ما الذى سيضر الله في امرأة تترك شعرها

الله و الدين لا يمكن أن يكون ضد مصلحة الانسان ، أو مع الحجاب أو مع عورة الجسد

إذا كان جسد المرأة عورة أو سلعة فلماذا خلقة الله ؟؟

ارجو ألا تصحبنى في المناقشة في قضية الحجاب .. علشان اعصابي بتتعب بسرعة












<a href="http://www.blogger.com/profile/5872240">The Sandmon (not verified) | Sat, 2005-12-24 06:54

yekhreb beit elly yeza3alak yabny!

<a href="http://angryarab.blogspot.com">Angry Arab</a> (not verified) | Sat, 2005-12-24 11:02

Very interesting site.

<a href="http://www.blogger.com/profile/7745950">AZ</a> (not verified) | Sat, 2005-12-24 13:46

ممممممم
انت قلت بنفسك ان الدين عشان مصلحه الانسان وان الدين من عند ربنا
متفقين
يبقى بالتالى اما واحده تمشى بشعرها ربنا مش هيضره حاجه ولو اتحجبت مش هينفعه حاجه
وادام انت مش مقتنع بعوره الجسد انا مستعده اقابلك اى يوم يناسبنا احنا الاتنين واقلع هدومك فى وسط الشارع وامشى معايا كده كما ولدتك امك وتكلمنى عن الناس المتخلفه اللى بيؤمنوا بعوره الجسد وتحكيلى عن يوم اما طاهروك وانت صغير وتأثير عمليه الطهاره على سلوكك فى الحياه

فى حاجه احب اوضحها- مش كل واحده غطت شعرها تبقى محجبه
الحجاب مش طرحه الحجاب ان الجسد يتغطى عدا الوجه والكفين باى هدوم لا تشف ولا تصف
يعنى اما واحده محجبه زى مانت بتقول صدرها نافر تبقى اساسا مش محجبه لان الحجاب مفروض مايبينش نفور صدرها







<span class="anon-comment-author">سرّ..ومش هاقول (not verified) | Sat, 2005-12-24 14:31

يالهوووووووووي
يابنتي ياطيبة انتي..اسمعي كلامي من الاخر..
ابليس بينكت ..بيرمي وخلاص..ويخبط في الحلل احيانا من غير مايهمه..
..
يعني مش نقاش نقاش يعني..
أصلي هاقولك حاجة..هي مسألة دخلت في الذوق باين..يعني ذوقه مش بيقبل كذا وكذا..وطبعا ذوقه فوق راسنا من فوق..
والدنيا اذواق يابنتي..
عايزة اقولك حاجة..
لو انا سلمى ونشأت من غير عقد(وكأن الختان هو مصدر كل عقد بناتنا المصونات)واشتغلت رقاصة..وجبت مجموع 55%..واتجوزت راجل حيطة لا دين ولا خلق..
تفتكري يعني كده ابليس الجميل ده..هايقول ايه..
طبعا هايعمل تدوينة اسمها (يخرب بيوتكم مليتوا البلد..هشوا من هنا)
.......
الراجل متضايق..اوعى تعصبيه
وبعدين هاقولك..
اوباااا
حاسبي الحلة الطايرة دي
ــــــــــ
اعيط يعني ولاايه
التوقيع:منكن سلمى!

















<a href="http://www.blogger.com/profile/7745950">AZ</a> (not verified) | Sat, 2005-12-24 20:00

والله يا حاج سر انا مش لسه هعرف بيسو الخبيسو النهارده:) وعارفه ان الكلام معاه بلا طائل بس انا فعلا مش بتناقش معاه ده كان مجرد تعقيب :)

<a href="http://www.blogger.com/profile/5589405">Y.mejahd</a (not verified) | Sat, 2005-12-24 21:20

ده ضرب نار يا بني
انت ايه اللي دخلك هنا

<a href="http://www.blogger.com/profile/8087790">Guevara</a> (not verified) | Sat, 2005-12-24 21:48

بتلعب دور إبليس بحرفية عالية فعلاً..أهنيك

<a href="http://www.blogger.com/profile/7042075">Ebles</a> (not verified) | Fri, 2005-12-23 22:12

AZ
أنا موافق على اقتراح حضرتك ، ممكن النهاردا هكون موجود في حفلة في الساقية ، بعد الحفلة زى القطة حضرتك ممكن تخلع ملابسك خالص مالص و مستعد أوصلك حتى ميدان عبد المنعم رياض


-------------
بلاش زعل
من الاول قلت مانقلبش الموضوع لمسألة شخصية ، لكن في اصرار فعلا لتحويله لمسألة شخصية





<a href="http://www.blogger.com/profile/9593139">واحد ا (not verified) | Fri, 2005-12-23 23:03

كتابة مذهلة

مذهلة !!


و أنا ’متذهول‘ على عيني إذا

حروفك تصعق (هل انسكب كوب ماء على الكيبورد لديك مثلا ؟).. بجد رفيق
أنت رائع







<a href="http://www.blogger.com/profile/7224830">Lasto-adri (not verified) | Sat, 2005-12-24 00:46

أنا قاعدة أتفرج على الكلام اللى يطرب دة ومستمتعة الصراحة.. يعنى أول مرة أشوف الأفلام دى فى حياتى كلها -ومهما كانت صغيرة يا أبو الأباليس فهى برضو حياتى كلها-

ومكنتش ناوية أشارك فى السيناريو و الحوار الا بعد حاجتين حبيت أعلق عليهم
أولا تصحيح معلومة إن إى زى سألتك إن حضرتك اللى تقلع مش هى..
.. (
أما ثانيا فحبيت أقول للعم المذهول دة.. ربنا يزيدك من نعيمه كمان ذهول


وأترك لكم الميك مرة أخرى
وسلاماتى








<a href="http://www.blogger.com/profile/4945945">ironmask200 (not verified) | Sat, 2005-12-24 08:52

اه ، من الجهل واهله ،

مافيش فايدة منهم ، بتحاكيهم بالمنطق بيحاكوك بالجهل ، انت بتحكي عن الحرية الشخصية وهم بيحكو عن العورة و الحجاب ، انا من زمان بقول مافيش فايدة،
نحن بننفخ في قربة مقطوعة يا ابليس ،

خليك راثع متل ما انت دوما ، بلاش تفوت في مهاتراتهم




<span class="anon-comment-author">سرّ..ومش هاقول (not verified) | Sat, 2005-12-24 09:13

لا جدع ياولد ياايرون ماسك انتَ..
وجايب من الاخر..
فعلا انت خايف على مشاعير استاذنا الكبير اوي ابليس ..وبتقوله يسيب الغجر دول يتكلموا..فالكلاب تعوي والقافلة تسير..
فعلا فعلا ياراجل..ابليس بيناقش قضية واضحة ومتحددة ومحسومة وهي (الحرية الشخصية)وهما اغبيا برضو ومعلش يابني فهمهم على قدهم كده..بيتكلموا على قضايا ثانوية جدا..
حجاب ايه اللي بيقولوا عليه..هما عارفين معنى الحجاب اييييييييه!!!
الحجاب حجاب القلب..
والاخلاق اخلاق القلب
والحب حب القلب..
القلب القلب ياقلبي
وبعدين مافيش فايده مافيش حد عايز يفهم حاجة
بجد يااخويا ايرون ماسك..حاجة توجع القلب..
...
ياللا أنا ماشي
وكلي حرية شخصية
!!













<a href="http://www.blogger.com/profile/7745950">AZ</a> (not verified) | Sat, 2005-12-24 12:47

انا متفقه معاك تماما فى نقطه الحريه الشخصيه ياسى ايرون ماسك باشا كعب الغزال
اما استخدم حريتى الشخصيه فى انى البس حاجه تفتكر من حق اى بنى ادم انه يقولى انتى غلطانه؟؟؟؟؟
والنبى بلاش تقول كلام واسع على بقك ومخك لان ببساطه لو انت كنت فاهم يعنى ايه حريه شخصيه مكنتش فتحت بقك من الاول واعترضت على الحجاب
اعتناق الفكر حريه مكفوله للجميه كون ان الاناث بقى معتنقين فكر الحجاب بفرض عدم فرضيته هم حرين ماحدش ليه حاجه عندهم
over and out



<a href="http://www.blogger.com/profile/1628044">R</a> (not verified) | Sat, 2005-12-24 17:13

تعجبني فكرة الملخصات الجانبيّة.
تصوّر لم أقرأ أبداً إبليسيّتك التي تصف فيها نفسك، مع أنّني أتذكّر بدايتك مع "حكايا الإمبراطوريّة التي تتداعى".

أين بقيّة الحكايا؟ ولماذا أزلت "التداعي"؟


<a href="http://www.blogger.com/profile/10367169">@z3NaF</a> (not verified) | Sat, 2005-12-24 19:39

كنت اود ان تجيب على
ان الله تعالى لم يخلق البشر و يجعلهم بهائم كان لا بد من توجيههم و لو المسئله مسألة حريه لما انزل الاديان و لتركهم كل واحد يقرر بفطرته ايعبد الله او لا
ان الله تعالى لا يستفيد شيءً اذا العبد فعل ما امره الله به
فالله تعالى يقول
انتم الفقراء
اي انه لا يستفيد من اي عمل واجب ان تفعله
بل المستفيد انت بالامتثال للاوامر و اجتناب النواهي
يؤسفني جدا انه يوجد احد بتفكيرك هذا
ماذا يستفيد الله من الحجاب او الختان
طبعا للنساء
فانت مثلا لم تتكلم عن الرجال ابدا
مع انهم و اجب عليهم الختان و ليس واجب للمرأه
و الستر ايضا واجب على الرجل فلماذا لم تنتقد هذا الامر
ام انه لا يحلو لك جسد الرجل العاري
ما تطمع اليه رأيت اجساد النساء
و لهذا السبب و من اجل امثالك امرنا الله بالستر و عدم الفتنه و الافتتان
انا الى الان لا اصدق انه يوجد مسلك يخاف من الله يتجرأ و ينتقد اوامره و دينه المنزل او يعطي رايه هذا يصح و هذا لا يصح مع وجود نصوص ثابته

نحن في زمن اصبح القابض على دينه كالقابض على الجمر

















<a href="http://www.blogger.com/profile/4550887">الست ن (not verified) | Sat, 2005-12-24 01:31

ياااااااااااااااه كل ده، طب تعالوا هنا هتلاقوا كلام برضو ينرفز.

<a href="http://www.blogger.com/profile/9670254">Zaytuna Sha (not verified) | Sat, 2005-12-24 04:50

هى ندم الغد و البارحة، اتصورها حاملة السيف بيد و القرأن بالاخرى. إلى اين انت ذاهبة يا سلمى ، للجهاد؟؟ بل لاشوه جسدى و اشوه روحى و أدعو الاخريات لنفس السبيل.
ماذا فعلنا بأنفسنا....

<a href="http://www.blogger.com/profile/6029932">littilemo</ (not verified) | Sat, 2005-12-24 13:09

انت خلاص يا ابليس كفرتنى

كل ما اقول عقل

الاقيك كاتب جنان

يا عم والله انت عندك عقل يوزن بلد

بس الفرق بين العبقريه والجنون شعره
وانت ساعه بتروح وساعه بتيجى

ما ترسى بقه

واعرف انا وانت والناس كلها هاتموت فخلى بالك من كلامك
وفى فرق كبير من الدين والمتدينيين

ويا اخى راعى شعورنا يا اخى وانت بتكتب
يعنى تسفه البنت المحجبه باسلوب جنسى
وتحاول تهدم مثلنا العليا

وعايز الواحد ينقدك نقد موضوعى

طيب ازاى

دا انت لما الواحد اداك كلمه فى جنابك

سمعتنى قاموس المصرى فى القباخه واللسان الطويل

يا عم مش كل اللى يهفك تكتبه تكتبه
فكر شويه وبعدين اكتب

ولا انت من انصار نجيب سرور ولا ايه
والله حتى الراجل كان عارف حدوده فين

انما انت لسانك متبرى منك


ويا عم ارجوك
رجاء اخوى

ارحمنى من النار اللى كل شويه تولعها

تكتب مره كويس وستين مره طين









































<a href="http://www.blogger.com/profile/10304635">ساحر (not verified) | Sat, 2005-12-24 15:50

الى كل صديق يسعى جعل همه الاول فى الحياه هو احتفاظ المرأه بزنبورها
الى كل رجل وامرأه يسعون للحفاظ على سلامه زنبورك سيدتى
املاوا الارض بتراتيل السلام
انى اردد قول البلطجيه حين يجدون ما يتعارض مع افكارهم:احه
وسؤال وحيد ايها العزيز ابليس يقول جيفارا انت تلعب دور ابليس بحرفيه وانا اتفق معه فى ذلك لكن هل هدفك من خلال طرح افكار فى معظم الوقت شاذه هو مبدأ خالف تعرف لا انكر انك تكتب بحرفيه عاليه ولكن محتوى نصوصك دوما يدعو للتسائل هل انت مؤمن بما تكتب ولا انت هيه وحش اتلموا عليه



<a href="http://www.blogger.com/profile/11780322">Ahmed Shok (not verified) | Fri, 2005-12-23 22:38

يعنى الموضوع فيه فكر برده بس... المشكله اللغه جريئه جدا لدرجه إن الواحد ماخدش باله من الموضوع على ماقعد يدور على الجرأه فى اللغه
مش عارف اذا كانت اللغه الجريئه دى المكتوب بيها الموضوع والتعليقات أفضل ولا اللغه الهاديه ؟

<a href="http://www.blogger.com/profile/8895840">unknown</a> (not verified) | Sat, 2005-12-24 00:43

لو انت بتتكلم عن الحريه الشخصيه فعلا
فكل واحد حر يقلع يلبس

انما بقه ما اعترض عليه ومش من حريتك الشخصيه هو نسب اشياء ليست من الاسلام الى الاسلام

...............................
اولا ختان الاناث عاده أكثر من كونها عباده
وموجوده فى مصر وكثير من البلدان قبل دخول الاسلام

ولم يثبت من الكتاب او السنه ما يوجب ختان الاناث
وبنص الحديث عن الرسول الكريم

الختان مطهره للذكر مكرمه للأنثى

وعندما كان يأتى رجل لإعتناق الاسلام قال له الرسول أزح عنك شعر الكُفر وإختتن
ولكنها لم تثبت فى حق النساء

وليس ختان الرجال فى الاسلام فقط فقد كان فى اليهوديه
وأول من إختتن هو ابراهيم عليه السلام - الى انت بتقول مفيش دليل على وجوده -

..............................

ان اختك سلمى اتجوزت بمهر 25 الف جنيه

برضو دى عاده إجتماعيه مش من الدين

ولكن الرسول قال أقلهن مهورا أكثرهن بركه

..............................

نجى بقه لحكايه عوره الجسد وموضوع سقراط
الجسد عوره ايا كان رجلا او إمرأه
وده حتى من زمان اوى قبل النزول على الارض

لما ابليس وسوسلهم
فإنكشفت سوءاتهما
غطوا جسمهم هما الاتنين
مش حواء بس

كما قال الله تعالى

{فَدَلاَّهُمَا بِغُرُورٍ فَلَمَّا ذَاقَا الشَّجَرَةَ بَدَتْ لَهُمَا سَوْءَاتُهُمَا وَطَفِقَا يَخْصِفَانِ عَلَيْهِمَا مِن وَرَقِ الْجَنَّةِ وَنَادَاهُمَا رَبُّهُمَا أَلَمْ أَنْهَكُمَا عَن تِلْكُمَا الشَّجَرَةِ وَأَقُل لَّكُمَا إِنَّ الشَّيْطَآنَ لَكُمَا عَدُوٌّ مُّبِينٌ }الأعراف22

{فَأَكَلَا مِنْهَا فَبَدَتْ لَهُمَا سَوْآتُهُمَا وَطَفِقَا يَخْصِفَانِ عَلَيْهِمَا مِن وَرَقِ الْجَنَّةِ وَعَصَى آدَمُ رَبَّهُ فَغَوَى }طه121

صدق الله العظيم

.............................


وأريد تأييدك فى جملتك تعليقا على صاحب الاشجار

الإسلام هو الحل
لوووووووووول




















































<a href="http://www.blogger.com/profile/1628044">R</a> (not verified) | Sat, 2005-12-24 14:37

ـ"وأريد تأييدك فى جملتك تعليقا على صاحب الاشجار
"

صاحب الأشجار ما جاش هنا.
قصدك ساحر الصحراء



<a href="http://www.blogger.com/profile/10695232">From East (not verified) | Sat, 2005-12-24 18:54

أنا ضد تحويل الجسد لسلعة يمكن ملكها او فرض الوصاية عليها او الاتجار بها

تفتكر ربنا هيسيب الدينا كلها و ياجى يقف مثلا و يهتم شخصيا بمسألة قطع الزنبور ؟؟؟ أو مثلا تفتكر ما الذى سيضر الله في امرأة تترك شعرها

ياريت كل الى يقرا يفهم.......رائعة


الى كل رجل وامرأه يسعون للحفاظ على
سلامه زنبورك سيدتى
املاوا الارض بتراتيل السلام
انى اردد قول البلطجيه حين يجدون ما يتعارض مع افكارهم:احه
وسؤال وحيد ايها العزيز ابليس يقول جيفارا انت تلعب دور ابليس بحرفيه وانا اتفق معه فى ذلك لكن هل هدفك من خلال طرح افكار فى معظم الوقت شاذه

............
افكار شاذه؟
!!!!!!!!!!!!!!!














<a href="http://www.blogger.com/profile/10304635">ساحر (not verified) | Sat, 2005-12-24 12:15

بص ياعم ايست وويست
الضجه التى يثيرها ابليس ليست مدعاه لسخريتى بقدر ما اتسائل انت لما بتكتب بتكتب ليه مش عشان شى شاغلك نوعا ما

من فتره كتب ابليس موضوع عن المثلين فحسبناه عند الله من المثليين وهو حر فى هذا لكن بعد شويه يجى يتكلم عن الزنبور يبقى هو مشغول كمان بالموضوع ده دى حاجه تحير طب ازاى ياعم عوكل

وكان تفسيرى الوحيد لهذا هو انه كاتب حريف يسعى لصناعه ضجه
ما فيش مشاكل برضه هو حر
و فى نفس الوقت هو بيكتب بلغه خارجه بعض الشى
وماله هو حر انشاله يقلع بلبوص

بس المشكله ان دايره النقاش فى الموضوع ده وسعت لدرجه غريبه بدات تذكرنى بالمدافعين الحلوين عن حقوق المرأه العربيه وشعارات الحاج شريف صبرى

حتى لو رايك ان الحجاب وقطع الزنبور منافى لحريتك الشخصيه فالوجه الاخر من العمله يطرح منتهى النقيض عاهرات الا القليل











<a href="http://www.blogger.com/profile/10304635">ساحر (not verified) | Sat, 2005-12-24 12:18

هل سؤالى وضح يا حج ابليس ولا بلاش حاج
كتبت عن المثلين فقلت انك مؤمن بقضيتهم و قلنا ربنا يوفقك
لكن تكتب عن المرأه العربيه برضه مؤمن بيها؟

<a href="http://www.blogger.com/profile/7042075">Ebles</a> (not verified) | Sat, 2005-12-24 14:01

بقولك يا بسبس
يا عم ساحر الصحراء ... انا بس محترم حبك للمتنبي ، انا اتحدى سيادتك لو جبت لى جملة واحدة من كلامى فيها دفاع عن المثليين او المرأة العربية او الكلام الغريب اللى انت بتنسبة لى


أنا بدافع عن الانسان

فقط

تشويه الاعضاء الجنسية ..جريمة

عدم قدرة فتاة على مشاهدة القاهرة في الثانية عشر ليلاً ... جريمة

طلوع روح بنت في عز الحر و هى لابسه الحجاب ، و احساسها بالذنب و الألم النفسي علشان خصلة خارجه من الايشارب ، و كل هذا بسبب افكار تتدعى نسبتها للدين
جريمة

تحويل جسد أى انسان إلى سلعة أو مكان للصراع الدينى و الايدلوجى ...جريمة

شراء المرأة ضمن اطار الزواج ... جريمة

كلامى واضح
و روح حضرتك اقرأ ميثاق حقوق الانسانو بص على موقع منظمة مناهضة التميز

مش هتكلم تانى في الموضوع دا

لانى بضانى تحولت بفعل غباء و استبضان بعض الردود إلى مكعب متوازى العضلات

و انا طبعا مفيش حاجة عندى أغلى من بضانى ، و مفيش حد فيكم هينفعنى لو بضانى اتحولت لكوكب ذرى نوره كنور السموات و الأرض


احــــــــــــــــه

واضح انى تقلت في الأوزو






























<a href="http://www.blogger.com/profile/10304635">ساحر (not verified) | Sat, 2005-12-24 07:56

معلش يا عم ابليس بس بجد يخرب بيت خفه دمك خد سيجاره منى المره دى ووالله مش راجعه

<a href="http://www.blogger.com/profile/10304635">ساحر (not verified) | Sat, 2005-12-24 07:59

بالمناسبه انا قلت لك انى بحب قيس وابن الفارض اكتر من المتنبى

<a href="http://www.blogger.com/profile/8895840">unknown</a> (not verified) | Sat, 2005-12-24 14:07

أسفه يا دكتور رامى
هو فعلا ساحر الصحراء
العتب على النظر

<a href="http://www.blogger.com/profile/10184597">ensana</a> (not verified) | Sat, 2005-12-24 14:11

أقترب من مدونتك في ترقب من كتر ما سمعت عنك .. بس أديني جيت وقريت!

عجبني أسلوبك في قصة سلمى في التعبير بشكل مركز جداً عن الحياة رغم الجهل .. عن إلغاء العقل واتباع الشعارات .. عن عدم الحياة في الحياة .. أو الحياة في اللاحياة!!!!

Anonymous (not verified) | Fri, 2005-12-23 23:39

عزيزى ، بعد التجول فى موقعكم الرائع لا يسعنى الا أن أقول لك كلمة تجول فى خاطر كل من قرأ كتاباتك وهى : "كس أمك وكس ام اللى ما يقولكشى كس امك "

مع تمنياتى لك بالعطاء الوفير

جئت لا أعلم من أين اتيت (not verified) | Thu, 2006-04-27 13:38

انا بس عايز أسال المحرر يا ترى امك كان زنبورها مقطوع هي كمان ولا كان مدلدل فى لباسها

أمك (not verified) | Sun, 2006-12-03 06:01

طيزك حمرا يا صاحب المقال

 

و صحيح نسيت أسألك برضه

 

أمك كان ليها زنبور ؟

لا اله الا الله سيدنا محمد رسول الله (not verified) | Thu, 2007-11-22 15:09

من يعتقد ان الحريه هى ان يفعل الانسان مايشاء فهو غلطان لاننا لا نعيش فى مجتمعنا هذا   لوحده ثانيا من يقول ان الله خلق الجسد للانسان وخصوصا للمرأه لتصبح عاريه امام الجميع فهو مخطأ لقد خلقنا الله رب العالمين بفطره صحيحه وهى ان الجسد عورة ونحن فعلا من يقرر اذا كنا نكشفه اما لا ولكن او تعلم ان الله عندما انزل الحجاب وفرضه على كل مسلمه فهى كالجوهرة الثمينه لا تجدها فى قاع البحر ملقاه بل تجدها فى صدفه مغلقه عليها جيدا ليجعل للوجوهلره جمالها كذلك المرأة فالكل يرغب فيما هو بعيد عن متناول يديه لذلك انتم يامن تدعون الحريه متضايقين لانه لو جربت ان يكون معك جوهرة عن حق لعرفت معناها وعرفت مدى جمالها لعملت ان الاسلام رفع رايه المرأة واعذها بالحجاب فهو فضيله ونجاة من تلك الدنيا الزائله والحاق بالجنه الدائمه باءذن الله

بيسو | Sat, 2007-11-24 11:39

والرجالة مفيش عندهم جواهر؟